PQ 2023

Credits

  • Concept, direction and performance – Ludomir Franczak,

    Sound – Marcin Dymiter,

    Voices – Irena Jun, Magdalena Franczak

    Literary development – Daniel Odija,

    Art consulting – Magdalena Franczak,

    History of Art consulting – Hubert Bilewicz

    Constructions – Sebastian Buczek

    Maquette – Kamil Stańczak
  • Production – The Zbigniew Raszewski Theatre Institute, Kaisera Söze Fundation

    Partner – DDK „Węglin”

    Supporting partners – Szwalnia/Lodz, Schaubude/Berlin

Exhibition description

“The Life and Death of Janina Wegrzynowska” is a project at the intersection of theater, visual arts and documentary. It takes as its starting point the figure of an artist who dedicated her entire life to creative work and remained completely unknown to both the wider public and the artistic community. The basis of the project is the archive of works, objects and documents left by the artist. It becomes a source of knowledge about Wegrzynowska and at the same time a basis for various activities. The final result is a performance/performative installation that completely renounces the presence of actors. The model presented at the exhibition refers to the artist’s death. Her dead body remained for a month in a closed apartment, sitting on an armchair. This information is not revealed to the public during the performance.

It takes as its starting point the figure of an artist who dedicated her entire life to creative work and remained completely unknown to both the wider public and the artistic community.

Venue: National Gallery – Trade Fair Palace, 5th floor (address: Dukelských hrdinů 47, 170 00 Prague, Czech Republic).

Images

Zbliżenie na instalację: trójwymiarową makietę wnętrza domu; najważniejsza postać makiety to starsza kobieta siedząca na fotelu z PRL-u; kobieta ma siwe włosy; na zdjęciu jest tyłem do oglądającego; przed nią jest otwarta szafa, z której wysypują się prace artystyczne, obok paprotka na stojaku; makieta zawiera dwie ściany pokoju; na jednej z nich wisi obraz w błękitnej ramie.
fot. Markéta Bendová
Zdjęcie pokazujące prawdziwą skalę instalacji; jest ona mała; ma wysokość około 30 centymetrów, wisi w przestrzeni na wysokości około 1 metra dzięki temu, że jest zawieszona na czterech sznurkach - po jednym w rogu prostokątnej podstawki makiety; skala jest widoczna dzięki temu, że w tle zdjęcia jest figura kobiety zwiedzającej przestrzeń wystawy.
fot. Markéta Bendová
Zbliżenie na postać Węgrzynowskiej w makiecie, kobieta lekko się uśmiecha, jedną dłoń opiera o podłokietnik, drugą swobodnie złożyła no nodze.
fot. Markéta Bendová
Widok na makietę z oddali, sznurki, którymi przymocowana jest makieta wychodzą z niewielkiego, jasnego pudełka z drewna; pudełko stoi na podłodze sali obok makiety.
fot. Markéta Bendová
Zdjęcie pokazujące strukturę instalacji; podwieszoną makietę na tle drewnianego kubika.
fot. Markéta Bendová
Jedna ze zwiedzających robiąca zdjęcie instalacji.
fot. Markéta Bendová