Archiwum 2019

Twórcy

  • Kurator:
    Przemysław Strożek

    Koncepcja artystyczna, design i artbook Heralds of a New Order (Heroldowie nowego porządku):
    Kama Sokolnicka
  • Współpraca akademicka:
    Martin Bernátek, Alexandra Chiriac, Anca Hațiegan, Anna Hejmová, Zoltán Imre, Jan Jiřík, Suzana Marjanić, Tomaž Toporišič, and Hanna Veselovska

    Redakcja:
    Krystyna Mogilnicka, Jesse Larner
  • Teksty źródłowe:
    Scarlat Callimachi, Irina Deeva, Ferdo Delak, Katja Delak, Sandu Eliad, Nina Košická, Miroslav Krleža, József Ligeti, János Mácza,
    Ödön Palasovszky, Iacob Stenberg, Witold Wandurski, Teresa Żarnower

    Audio:
    Jaśmina Polak

    Produkcja:
    Maria Bogdaniuk, Edyta Zielnik

Opis

Punktem wyjścia polskiej ekspozycji prezentowanej podczas wystawy EMERGENCE był namysł nad relacjami sztuki i polityki w kontekście zmian społecznych. Szczególną uwagę zwracano na historyczną rolę aktywizmu w sztuce dwudziestolecia międzywojennego w Europie Środkowo-Wschodniej oraz na jego miejsce w kontekście utopijnych wizji i przemian społecznych.

Europa Środkowo-Wschodnia jest regionem, w którym relacje pomiędzy ideami a praktyką społeczną są szczególnie dyskutowane, powracając w próbach przywrócenia, przepisania i przekształcenia koncepcji tożsamości narodowej, nierozerwalnie połączonej z tożsamością regionalną.

Polska część wystawy EMERGENCE stawiała sobie za cel zbadanie związków pomiędzy słowami i obrazami często wymazywanych z pamięci artystów awangardy międzywojennej, nowo odzyskaną demokracją w regionie oraz statusem sztuki. Stawiając ten wątek w centrum badań historycznej awangardy, twórcy chcieli otworzyć dyskusję na temat tego, jak kształtuje się relacja między sztuką a polityką.

Galeria

Ściana w sali wystawowej; na niej zawieszone cztery prace - zestawienia i kolaże z czarno-białych zdjęć.
fot. Markéta Bendová
Zbliżenie na jedną z prac; składa się na nią powtórzone dwukrotnie zdjęcie trójki osób w przemarszu; w szkle ramy pracy odbijają się zwiedzający w sali wystawowej.
fot. Markéta Bendová
Osoba przegląda publikację z czarno-białymi zdjęciami; ma na sobie białą rękawiczkę; w kadrze zdjęcia jest tylko publikacja i dłoń przeglądającego.
fot. Markéta Bendová
Mężczyzna podczas przeglądania publikacji; uśmiecha się.
fot. Markéta Bendová
Grupa osób podczas zwiedzania ekspozycji.
fot. Markéta Bendová

Wydarzenie było częścią trzyletniego międzynarodowego projektu pod tytułem “EMERGENCE. From shared experience to new creativity. Living Heritage/Reframing Memory”, łączącego osiem organizacji z Europy i Azji.

Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Kreatywna Europa

Partnerzy projektu:

Prague Quadrennial Arts and Theatre Institute (ATI)
Victoria & Albert Museum
IZOLYATSIA, Platform for Cultural Initiatives
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Cyprus Theatre Organisation THOC
HOGSKOLEN | OSTFOLD
Norwegian Theatre Academy/Østfold University College
Latvijas Jauna Teatra Instituts New Theatre Institute of Latvia
National Kaohsiung Center for the Arts