Instytut Teatralny zaprasza dzieci w wieku 4-12 lat i ich opiekunki/opiekunów w niedzielę 19 listopada o godz. 10:00 na warsztaty ruchowo-plastyczne „Azyl”. Bilety na warsztaty dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.
Czym jest schronienie i jak może wyglądać?
Co sprawia, że czujemy się bezpiecznie?
Zapraszamy na warsztaty ruchowo-plastyczne z Ksenią Makałą – laureatką narody za instalację scenograficzną „Azyl”, stworzoną na tegoroczne Praskie Quadriennale i Anną Wańtuch – choreografką i specjalistką w temacie pracy ruchowej z rodzinami.
Ksenia, przygotowując nagrodzona wystawę „Azyl”, poszukiwała odpowiedzi na pytanie, jak obiekty i rzeczy wpływają na ludzkie ciało. Lewitujący w powietrzu ogromny balon zachowywał się na wietrze bardzo nieprzewidywalnie. Wywoływał zachwyt, zaskoczenie, prowokował do zabawy i uwagi. Mógł też kogoś przestraszyć, bo był bardzo duży.
Podczas warsztatów będziemy budować własne schronienia. Zaprosimy do eksperymentowania z tym, jak wielkość naszych ciał i temperament naszych osobowości pomaga lub utrudnia utrzymać kształt schronienia. Jak się poruszać, by zadbać o mój obiekt, który mnie chroni. W jaki sposób ja dbam o obiekt, a jak obiekt dba o mnie? Będzie to czas przeznaczony na eksplorowanie, wymyślanie, budowanie i zabawę.
Zachęcamy dzieci i ich opiekunów do przyjścia w wygodnym ubraniu, w którym przyjemnie będzie poruszać się i tworzyć konstrukcje z udostępnionych przez organizatorów materiałów.
Bilety – w cenie 10 zł (ulgowy) i 12 zł (normalny) – dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.
Wysyłając zgłoszenie do udziału w warsztatach, wyrażasz zgodę na regulamin warsztatów dostępny na stronie www.instytut-teatralny.pl.
Jeśli wiek Twojego dziecka lub jednego z Twoich dzieci nie mieści się w podanej ramie wiekowej, a chcesz wziąć udział lub jeśli masz dodatkowe pytania, napisz do nas: bilety@instytut-teatralny.pl.
Biogramy prowadzących
Ksenia Makała – studentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej. Autorka realizuje projekty z zakresu architektury, projektowania wnętrz, scenografii oraz działań interdyscyplinarnych. Interesuje ją przestrzeń i relacje w niej zachodzące, a także oddziaływanie miejskich aglomeracji na jednostkę i na jej dobrostan. Jest autorką zwycięskiej realizacji w Konkursie na obiekt sztuki w Ogrodach Polsko-Niemieckich w Warszawie oraz finalistką aWAKEn International Scenic Design Competition. Jej praca „Azyl” zdobyła nagrodę Responsiveness to Urgencies (Reagowanie na bieżące problemy) w kategorii Wystaw studenckich przyznaną przez jury 15. edycji Praskiego Quadriennale 2023.
Anna Wańtuch – choreografka, performerka. Pracuje nad widocznością macierzyństwa oraz twórczości matek-artystek (m.in. choreografia „Mothersuckers”, wideo dziennik „Mother KC”, który znalazł się w finale jedynej nagrody dla twórczyń opiekuńczych Mother Art Prize). Zajmuje się również projektami choreograficznymi i ruchowymi z udziałem rodzin. Jest pierwszą certyfikowaną nauczycielką metody Contakids w Polsce. W 2012 roku pierwszy raz wyszła na scenę z kilkumiesięcznym synem Wincentym. Narodziła się wtedy idea wspólnotowego i równościowego bycia razem i tworzenia performatywnych sytuacji. Pomysł rozwinął się z chwilą, gdy w 2020 roku otrzymała Stypendium Twórcze Miasta Krakowa i zaczęła pracę nad spektaklem „Contact Families Show” – podjęta została wtedy próba działania na scenie z kilkoma rodzinami oraz budowania performatywnej utopii łączącej dzieci z dorosłymi, która włączałaby w działania również publiczność. Możliwość rozwijania kolejnego projektu („Rośnie i rośnie, i… ”) wraz z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu sprawiła, że Anna nadała tym działaniom nazwę Performujące Rodziny, by podkreślić zespołowy charakter tych poszukiwań.
Warsztaty zrealizowane zostały przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach działań wokół Praskiego Quadriennale 2023.