Interesują was cykliczne, międzynarodowe wystawy takie jak Documenta czy Biennale sztuki współczesnej w Wenecji? Czy słyszeliście o Praskim Quadriennale – największym na świecie wydarzeniu poświęconym scenografii teatralnej i projektowaniu przestrzeni na potrzeby sztuk performatywnych?
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 8 marca o godz. 18:00 na spotkanie z cyklu „Książka w teatrze”, poświęcone publikacji „Pasaże scenografii. Praskie Quadriennale 1999–2019” autorstwa Katarzyny Fazan. Wstęp wolny. Rozmowa będzie tłumaczona na Polski Język Migowy.
O przemianach tego wydarzenia porozmawiamy z naszymi gośćmi przy okazji wydania przekrojowej publikacji Katarzyny Fazan. Wspomnimy też o najnowszej odsłonie PQ, która odbywać się będzie od 8 do 18 czerwca tego roku na terenie zabytkowego praskiego targowiska, które kiedyś pełniło funkcję miejskiej rzeźni.
Katarzyna Fazan, przez systematyczne analizowanie PQ, zrobiła wiele dla rozwoju badań nad scenografią. Jej eseje w „Didaskaliach” zawsze obejmowały trzy aspekty: po pierwsze – omawiały polską ekspozycję; po drugie – analizowały całość PQ (co, ze względu na obszerność tego „zdarzenia”, nie jest rzeczą prostą); po trzecie, najważniejsze chyba – pokazywały kontekst światowy, w jakim działają polscy twórcy. Fazan nie analizuje scenografii, która jest zabudową sceny, ale w swoich rozważaniach kieruje się twierdzeniem Borisa Kudlički, że scenografia jest dzisiaj samowystarczalną instalacją wyposażoną w ekspresyjną narrację i dramaturgię – i dlatego ekspozycje (…) wymagają od zwiedzających (a często raczej – uczestników) coraz większych kompetencji, coraz większej otwartości na eksperyment. Autorka pokazuje przemianę drogi zwiedzającego od obserwacji do partycypacji (…). I to zjawisko z biegiem lat (książka obejmuje sześć edycji PQ – kalendarzowo to jest 20 lat) narasta wręcz lawinowo, stawiając pojęcie scenografii w sytuacji granicznej. Stajemy tu pomiędzy koncepcjami wystaw scenograficznych jako katalogu „śladów po przedstawieniach” (takie były pierwsze polskie ekspozycje) a dzisiejszym doświadczeniem odczytywania przedstawienia przez tropienie zakładanych relacji z odbiorcą.
– z recenzji prof. dr hab. Magdaleny Raszewskiej
W spotkaniu udział wezmą: Katarzyna Fazan (autorka książki, wykładowczyni w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz na Wydziale Reżyserii Dramatu w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, profesorka nauk humanistycznych), Paweł Janicki (artysta medialny związany z Centrum Sztuki WRO, członek zespołu twórców „Post-Apocalypsis” – polskiej wystawy krajów i narodów nagrodzonej w 2015 roku złotym medalem za dźwięk), Magdalena Raszewska (historyk teatru, profesor na Wydziale Scenografii ASP w Warszawie), Ida Ślęzak (członkini zespołu twórców wystawy krajów i narodów „Look Around”, przygotowywanej na tegoroczną edycję, badaczka sztuk performatywnych i doktorantka na Uniwersytecie Warszawskim.). Spotkanie poprowadzi Anna Galas-Kosil – kuratorka, teatrolożka, producentka polskiej prezentacji na PQ w latach 2007–2015.
Rozmowa będzie tłumaczona na Polski Język Migowy.